Hvad er Finansdirektørers prioriteter efter Covid-19 krisen?

 

PwC´s Survey-rapport fra juni 2020 undersøger hvilke Post-Covid-19 prioriteter Finansdirektører har netop nu. Det er klart genopbygningen af indtægtsstrømme, der topper listen over CFO-prioriteter. Det er ikke overraskende, da mere end 80% forventer en alvorlig indtægtsnedgang i år. 

Listen over prioriteter er langt fra blot at være en omkostningsbesparende dagsorden, men repræsenterer et fokus på kunder og vækst, modstandsdygtighed og effektivitet i leverandørforhold, samt innovation, herunder også leverandørledet innovation.  

 

De 8 prioriteter

Listen nedenfor er PwC´s opsamling af de prioriteter, som CFO's har fokus på for at forbedre deres virksomheders position:  

1.Produkter eller tjenester (f.eks. at tilbyde nye, forbedrede, genanvendte eller pared-down løsninger) - 63% 

2. Prisstrategier (f.eks. stigning / reduktion af pris, tilbud på forskellige betalingsbetingelser) - 48% 

3. Distributionskanaler (f.eks. skift /ændring fra personligt til virtuelt salg eller levering) - 36% 

4. Segmenter (f.eks. sælge direkte til forbruger, målrette nye industrier, skifte fra B2C til B2B) - 34% 

5. Supply chain strategier (f.eks. alternative sourcing-optioner, ændringer af kontraktvilkår) – 30% 

6. Geografiske markeder (f.eks. gå ind på nye markeder, forlade de nuværende markeder) – 27% 

7. Kompetenceudvikling (f.eks. at tilegne sig nye kompetencer, uddannelse/træning) – 27% 

8. Fusioner, erhvervelser, joint ventures eller alliancer - 25%

 

Branchespecifikke prioriteringer:

Undersøgelsen viser, at en række specifikke prioriteringer i høj grad karakteriserer forskellige brancher: ”CFO'er fra teknologi, medier og telekommunikation er mere tilbøjelige end gennemsnittet til at favorisere ændringer i produkter og tjenesteydelser (75%). Der er større sandsynlighed for at ændringer i prisstrategier vil blive prioriteret af CFO'er indenfor energi- og forsyningsselskaber, der også er mere tilbøjelige til at overveje ændringer på de geografiske markeder (37%). Mens CFO'er inden for sundheds- og medicinalindustrien er mere tilbøjelige end gennemsnittet til at overveje ændringer i kundesegmenter (48%) ” 

 

Tim Cummins fra IACCM udtaler, at enhver kommerciel leder – bevæbnet med listen med de 8 prioriteter  - bør samarbejde med deres finansdirektør og udvikle en handlings- og ressourceplan til støtte for virksomhedens vækst- og genopretningsdagsorden. 

 

Efterhånden som forretningen starter sin lange vej mod genopretning og opsving, bør forretnings- og kontraktteams forvente en travl tid. Derfor vil det største pres i virksomheder sandsynligvis falde på dem, der har kommercielle roller og arbejder med salgskontrakter. Finansdirektørers liste over post-COVID-prioriteter [1], vil stille store krav til disse hold - og det er ikke underligt, at vi allerede ser eksempler på ny ansættelse af talentfulde contract and commercial managers.

 

Vidste du at...

virksomheder, der indfører contract management, ofte får højere værdi på børser? De sælges til en højere pris, da kontrakternes værdi og risici kendes nøjagtigt – derfor tør købere og investorer betale mere.

Kommende kurser

, 26 - 27. Aug
, 23 - 24. Sep
, 21. Okt