Fejlfakturering -hvem har skylden?

Der sker dagligt fejlfakturering i alt for mange kontrakter. Dette viser datamateriale fra flere kilder. I nogle tilfælde overbetaler organisationer deres leverandører med 5-7% - penge som kunne være brugt gavnligt andetsteds.

Der er dog et problem med en stor andel data på dette område - meget data stammer fra købere, og det er således et problem set fra deres perspektiv. Dette giver en indikation af, at fejlen og ansvaret altid ligger hos leverandøren. Samtidig introducerer flere og flere organisationer nye systemer, eksempelvis robotic process automation (RPA), som sporer fejl på leverandørens side. Endnu et værktøj til øget nøjagtighed, som vil give endnu flere besparelser for indkøber.

Men det kan være et problem, at vinklen på fejlfakturering ensidigt ses fra indkøbers perspektiv!

 

  1. Overfakturering eller underfakturering?

Der er en antagelse om at fejlfakturering altid gavner leverandøren. Der er eksempler på bevidst overfakturering, specielt indenfor felter som professionelle ydelser hvor det altid har været svært at måle arbejdstid præcist.

Modsat er der mange tilfælde hvor leverandøren underfakturerer.

I komplekse projekter og ydelser fastslår data fra IACCM således, at dette udgøres af lignende 5-7% af alle betalinger. Årsagen er, at virksomhederne ikke har nogen intention om at opkræve for ”ekstra ydelser” og i stedet ofte tilskriver sådanne som værende ’goodwill’.

 

  1. Fejlfaktureringens pris

Når det gælder større fejl og nægtelse af fakturering er leverandøren ofte også portrætteret som skurken. Leverandører er dog tit ofre. De har ingen interesse i at bruge tid på at arbejde med fakturaer igen eller at opleve betalingsforsinkelser. En stor del af datamaterialet peger på manglende kompetence hos kunden eller bevidst generering af ’fejl’ for at forlænge betalingsperioder.

Faktureringsprocesser er endvidere ofte vagt eller dårligt defineret. Dette inkluderer aspekter som manglende adresseopgivelse og indsendelsesmetode. Det er endvidere ikke sjældent at ’fejlen’ opstår internt hos køber, hvor betalingen afvises af regnskabsafdelingen på grund af fejl i den bestillende afdeling.

 

NSCCM udbygger din forståelse for kontraktarbejde

Det kan altså konkluderes, at årsagen til fejl i fakturering ofte kan tilskrives leverandøren, men i hidtil overset omfang også indkøbssiden.

NSCCM er officiel træningspartner med IACCM, og som de eneste i Norden tilbyder vi IACCMs internationalt anerkendte certificeringsuddannelser. 

Vi udbyder kurser og uddannelser på forskellige kompetenceniveauer, alt efter hvor meget du er inde over kontrakter til daglig. Du kan også læse mere om contract management og FAQ .

 

Vidste du at...

Vidste du at...

virksomheder, der indfører contract management, ofte får højere værdi på børser? De sælges til en højere pris, da kontrakternes værdi og risici kendes nøjagtigt – derfor tør købere og investorer betale mere.

Kommende kurser