Basic Contract Management - dansk version
Kontraktstyring er et komplekst puslespil i de fleste organisationer. Hvem er involveret? Hvad er deres rolle? Hvem skal udføre hvilke aktiviteter, hvornår og hvordan? Og hvordan forhandler og styrer jeg de forskellige kontrakter og klausuler bedst muligt?
På kurset 'Basic Contract Management' lærer du, hvordan du skaber et overblik over kontraktprocesser og -aktiviteter samt hvilke enkeltelementer, din organisation skal forbedre og mestre for at implementere best practice contract management. Samtidig lærer du, hvordan du kan få din organisation til at arbejde sammen som et team omkring kontrakter, og hvordan man bevarer de gode relationer mellem kunde og leverandør.
Som en del af kurset får du adgang til et 100 siders manuskript om kontraktstyring, en 25 siders "god praksis"-ramme samt en værktøjskasse, der kan anvendes i din egen praksis, f.eks. RASCI-modeller, tjeklister og manualer.

Opnå overblik over best practice kontraktprocesser og -aktiviteter
Deltagerprofil
Du arbejder dagligt eller regelmæssigt med kontrakter og kontraktrelaterede opgaver i en offentlig organisation eller privat virksomhed.
Du kan have din primære rolle indenfor andre områder, f.eks. som indkøbs- eller tilbudschef, programleder, IT-chef, koordinator, projektleder, kontorchef, salgschef, udbudsansvarlig, advokat mv., men juridisk uddannelse er ikke en forudsætning.
Du har brug for viden, metoder og værktøjer til styring og forbedring af kontrakter, og et fælles opdateret sprog omkring kontrakter samt kommunikations- og implementeringsteknikker, performance management og overvågningsteknikker, compliance metoder og værktøjer, kravs- og ændringshåndtering samt konfliktløsningsmetoder.
Udbytte
I løbet af de 2 dage med "Basic Contract Management" kommer vi ind på alle de elementer, der er nødvendige for at udføre contract lifecycle management. Kurset vil give dig viden, metoder og specifikke værktøjer til at styre og forbedre kontrakter, og et fælles, opdateret sprog omkring kontrakter samt kommunikations- og implementeringsteknikker, performance management og monitoreringsteknikker, compliance-metoder og værktøjer, kravs- og ændringshåndtering samt konfliktløsningsmetoder.
Juridisk uddannelse er ikke en forudsætning.
Kursets form
Undervisningen kombinerer teori med praktiske eksempler, refleksioner og øvelser samt dialog og netværk. Fokus er på en grundlæggende forståelse af kontraktstyring som disciplin og på rollen for de personer, der deltager i kontrakthåndtering. Kurset er interaktivt, så du bliver i stand til at reflektere over din egen rolle, og de handlinger der er nødvendige at foretage i din organisation. Samtidig lærer du, hvordan du anvender en række konkrete værktøjer, som du får udleveret på kurset.
Som en del af kurset vil der blive etableret en LinkedIn-gruppe for deltagerne - til refleksioner og opfølgning på tanker og handlinger.
Vores kursister vurderer kurset til

Contents
På kurset kommer vi igennem de vigtigste emner for at få styr på dine kontrakter - fra vugge til grav. På dag 1 gennemgår vi følgende temaer:
- Introduktion til kontraktstyring. Baggrund, formål, terminologi og definitioner
- De 10 vigtigste årsager til dårlig kontraktstyring – og hvordan det kan forbedres
- Effektivitetsgevinster, KPI´er og benchmarking
- Central, decentraliseret eller centerstyret kontraktstyring; rapporteringslinjer
- Ledelsesrollen, forandringsledelse og tværfaglig koordinering og samarbejde
- Samspillet mellem ledelse, indkøb, salg, SCM, CRM, Kvalitetsstyring, Projektledelse, jura og contract management
- Kontrakt-compliance og lovmæssig compliance
- Porteføljestyring og risikostyring
- Kontraktens livscyklus – overblik
- Ressourcer – mennesker, kompetencer, software og supportfunktioner
- Roller, ansvar mv.
- Interessentledelse og kommunikation
- Strategisk, taktisk og operationel kontraktstyring
Afslutning på dag 1
På dag 2 gennemgår vi følgende temaer:
- Juraens rolle og balancen mellem tekniske, økonomiske og juridiske forhold
- De grundlæggende juridiske forhold og klausuler når man skal styre kontrakter
- Aftaleret- og kontraktret – grundlæggende regler og principper
- Forpligtelser, garantier og misligholdelsesbeføjelser
- Vigtigste klausuler: forhandling, udarbejdelse, ledelse på daglig basis
- Implementering af kontrakten i organisationen - do´s and dont´s
- Performance management og overvågning – compliance management - anvendelse af IT
- Krav- og ændringshåndtering
- Konflikthåndtering
- Exit-klausuler
- Kontraktafslutning og erfaringer
- Vejen frem – god praksis kontraktstyring; implementering og projektledelse
Afslutning på dag 2
Herefter opfølgning de følgende måneder via Teams/LinkedIn.
Underviser

René Franz Henschel
Overblik: Basic Contract Management - dansk version
.

Form
2 days with theory, exercises, examples and discussions of the participants' own
examples of clauses.
The teaching will be conducted in English.

Materials
50 pages “easy-to-use reading guide” on the relevant clauses. In this material, the participants will find overviews of different clauses, how they differ in wording and understanding in the different jurisdictions, how to avoid common pitfalls, etc.
Participants are offered to buy a book as part of the course, which further elaborates on the specific topics.
The teaching will be conducted in English. However, there will be offered an English/Danish legal terms guide as part of the course.

Effort
Read the “easy-to-use reading guide” on the relevant clauses - about 50 pages.
You can find the material on NSCCM’s material page. You will receive an email when the material page opens 14 days before classes start.

Exam
There is no exam.
A course certificate will be issued if required.

Price
10.000 DKK excluding VAT.