Forhandling eller ...

I sin mest simple forstand betyder ordet ’forhandling’ at have en diskussion rettet mod at nå til enighed. I denne kontekst synes det sikkert at konstatere, at forhandling som begreb vil leve til evig tid. Desværre oplever mange, at de fleste forhandlinger er ineffektive, og slet ikke drejer sig om at nå til enighed.

 

Det virkelige formål med forhandling

Det er sandt at forhandlinger er rettet mod at nå til enighed – selvom den endegyldige aftale ikke altid synes at være et udtryk for denne enighed. En effektiv forhandling søger at udforske interesser og forretningsmål og nå til en aftale som er afstemt parterne imellem. Hvis det skal lykkes, skal der være noget i aftalen for begge (eller alle) parter. En god forhandling etablerer samtidig et rammeværk – for eksempel rettigheder, forpligtelser og konsekvenser – og er ofte nødvendig for at sikre fælles forståelse af mål eller målsætninger.

 

Problemer i forhandlingssituationer

Et centralt problem, der påvirker mange forhandlinger, er, at de er ufuldstændige, og nærmest en øvelse i magt(mis)brug. Store virksomheder opererer ofte efter en standardformel og med snævre rammer i forhandlingssituationer, der næsten altid garanterer optimale resultater – set fra deres stol. I virkeligheden er det ofte ikke-forhandlinger, og på denne måde ender en ikke ubetydelig mængde forhandlinger desværre med, at den magtfulde part trumfer den lille.

 

NSCCM giver dig det fundamentale overblik

NSCCM kan hjælpe din virksomhed med forretningsaftaler og de tilstødende forhandlinger, herunder om hvorledes du kan sikre bedre resultater og kontrakter af dine forhandlinger.

NSCCM er officiel træningspartner med IACCM, og som de eneste i Norden tilbyder vi IACCMs internationalt anerkendte certificeringsuddannelser. 

Vi udbyder kurser og uddannelser på forskellige kompetenceniveauer, alt efter hvor meget du er inde over kontrakter til daglig. Du kan også læse mere om contract management og FAQ .

Tak til Tim Cummins og commitmentmatters.com.

Vidste du at...

Vidste du at...

virksomheder, der indfører contract management, ofte får højere værdi på børser? De sælges til en højere pris, da kontrakternes værdi og risici kendes nøjagtigt – derfor tør købere og investorer betale mere.