Basic Contract Management - dansk version
Kontraktstyring er et komplekst puslespil i de fleste organisationer. Hvem er involveret? Hvad er deres rolle? Hvem skal udføre hvilke aktiviteter, hvornår og hvordan? Og hvordan forhandler og styrer jeg de forskellige kontrakter og klausuler bedst muligt?
På kurset 'Basic Contract Management' lærer du, hvordan du skaber et overblik over kontraktprocesser og -aktiviteter samt hvilke enkeltelementer, din organisation skal forbedre og mestre for at implementere best practice contract management. Samtidig lærer du, hvordan du kan få din organisation til at arbejde sammen som et team omkring kontrakter, og hvordan man bevarer de gode relationer mellem kunde og leverandør.
Som en del af kurset får du adgang til et 100 siders manuskript om kontraktstyring, en 25 siders "god praksis"-ramme samt en værktøjskasse, der kan anvendes i din egen praksis, f.eks. RASCI-modeller, tjeklister og manualer.

Opnå overblik over best practice kontraktprocesser og -aktiviteter
Deltagerprofil
Du arbejder dagligt eller regelmæssigt med kontrakter og kontraktrelaterede opgaver i en offentlig organisation eller privat virksomhed.
Du kan have din primære rolle indenfor andre områder, f.eks. som indkøbs- eller tilbudschef, programleder, IT-chef, koordinator, projektleder, kontorchef, salgschef, udbudsansvarlig, advokat mv., men juridisk uddannelse er ikke en forudsætning.
Du har brug for viden, metoder og værktøjer til styring og forbedring af kontrakter, og et fælles opdateret sprog omkring kontrakter samt kommunikations- og implementeringsteknikker, performance management og overvågningsteknikker, compliance metoder og værktøjer, kravs- og ændringshåndtering samt konfliktløsningsmetoder.
Udbytte
I løbet af de 2 dage med "Basic Contract Management" kommer vi ind på alle de elementer, der er nødvendige for at udføre contract lifecycle management. Kurset vil give dig viden, metoder og specifikke værktøjer til at styre og forbedre kontrakter, og et fælles, opdateret sprog omkring kontrakter samt kommunikations- og implementeringsteknikker, performance management og monitoreringsteknikker, compliance-metoder og værktøjer, kravs- og ændringshåndtering samt konfliktløsningsmetoder.
Juridisk uddannelse er ikke en forudsætning.
Kursets form
Undervisningen kombinerer teori med praktiske eksempler, refleksioner og øvelser samt dialog og netværk. Fokus er på en grundlæggende forståelse af kontraktstyring som disciplin og på rollen for de personer, der deltager i kontrakthåndtering. Kurset er interaktivt, så du bliver i stand til at reflektere over din egen rolle, og de handlinger der er nødvendige at foretage i din organisation. Samtidig lærer du, hvordan du anvender en række konkrete værktøjer, som du får udleveret på kurset.
Som en del af kurset vil der blive etableret en LinkedIn-gruppe for deltagerne - til refleksioner og opfølgning på tanker og handlinger.
Vores kursister vurderer kurset til

Content /Indhold
På kurset kommer vi igennem de vigtigste emner for at få styr på dine kontrakter - fra vugge til grav. På dag 1 gennemgår vi følgende temaer:
- Introduktion til kontraktstyring. Baggrund, formål, terminologi og definitioner
- De 10 vigtigste årsager til dårlig kontraktstyring – og hvordan det kan forbedres
- Effektivitetsgevinster, KPI´er og benchmarking
- Central, decentraliseret eller centerstyret kontraktstyring; rapporteringslinjer
- Ledelsesrollen, forandringsledelse og tværfaglig koordinering og samarbejde
- Samspillet mellem ledelse, indkøb, salg, SCM, CRM, Kvalitetsstyring, Projektledelse, jura og contract management
- Kontrakt-compliance og lovmæssig compliance
- Porteføljestyring og risikostyring
- Kontraktens livscyklus – overblik
- Ressourcer – mennesker, kompetencer, software og supportfunktioner
- Roller, ansvar mv.
- Interessentledelse og kommunikation
- Strategisk, taktisk og operationel kontraktstyring
Afslutning på dag 1
På dag 2 gennemgår vi følgende temaer:
- Juraens rolle og balancen mellem tekniske, økonomiske og juridiske forhold
- De grundlæggende juridiske forhold og klausuler når man skal styre kontrakter
- Aftaleret- og kontraktret – grundlæggende regler og principper
- Forpligtelser, garantier og misligholdelsesbeføjelser
- Vigtigste klausuler: forhandling, udarbejdelse, ledelse på daglig basis
- Implementering af kontrakten i organisationen - do´s and dont´s
- Performance management og overvågning – compliance management - anvendelse af IT
- Krav- og ændringshåndtering
- Konflikthåndtering
- Exit-klausuler
- Kontraktafslutning og erfaringer
- Vejen frem – god praksis kontraktstyring; implementering og projektledelse
Afslutning på dag 2
Herefter opfølgning de følgende måneder via Teams/LinkedIn.
Underviser

René Franz Henschel
Overblik: Basic Contract Management - dansk version
.

Form
2 dage med teori, øvelser, eksempler og diskussioner. Kurset er delvist interaktivt, så du bliver i stand til at reflektere over din egen rolle og igangsætte de handlinger, der er nødvendige i din organisation.
Undervisningen foregår på dansk.
Som en del af kurset bliver der etableret en LinkedIn-gruppe for deltagerne - til refleksioner og opfølgning på tanker og handlinger.

Materialer
100 siders manuskript om kontraktstyring, et rammeværk på 25 sider om "Good practice Contract Management, samt metoder og værktøjer der kan anvendes direkte i egen praksis.
Du kan finde materialet på NSCCM’s materialeside. Du modtager en mail, når materialesiden åbner 2 uger før undervisningsstart.

Indsats
Vi anbefaler, at du læser manuskript om kontraktstyring på ca. 100 sider.

Eksamen
Der er ingen eksamen.
Vi udsteder kursusbevis efter ønske.

Pris
10.000 DKK ekskl. moms.
Prisen inkluderer materialerog forplejning (morgenmad, frokost og eftermiddagsbuffet).
Prisen dækker ikke udgifter til transport og overnatning.